Każdy użytkownik nie raz zastanawiał się nad tym, co dzieje się podczas wciskania pedału sprzęgła. Jakie reakcje zachodzą podczas wykonywania tej czynności? Zasada działania sprzęgła ciernego jest dość prosta, ale mimo to można się pogubić, dlatego postaramy rozwiać wszelkie wątpliwości.
Wciskając pedał sprzęgła, odsuwamy przesuwną tarczę dociskową od napędzanej tarczy sprzęgłowej znajdującej się na wielowypuście wałka sprzęgłowego. Tarcie zanika poprzez ustanie nacisku na tarczy sprzęgła. Elementy układu napędowego wraz z tarczą sprzęgła mają teraz możliwość wirowania niezależnie od wału korbowego silnika. Puszczając pedał sprzęgła tarcza dociskowa znowu dociskana jest do tarczy sprzęgłowej powodując wspólne wirowanie elementów tak jak wał korbowy silnika.
Mechanizm wyciskowy
To właśnie ten mechanizm uruchamiany jest jako pierwszy podczas wciskania pedału sprzęgła – zapewniają specjaliści z iParts. Mechanizm wyciskowy zbudowany jest z łożyska wyciskowego, tulei prowadzącej i widełek włączających.
Koło zamachowe
Koło zamachowe może być jedno lub dwu-masowe. Odpowiedzialne jest za magazynowanie energii kinetycznej w krótkim czasie. Potrzebna jest ona do wspomagania kolejnych suwów pracy silnika. Dzieje się tak, ponieważ energia gromadzona jest tylko przy jednym suwie i musi ona wystarczyć na pozostałe, czyli dolot, sprężanie i wylot. Koło zamachowe napędzane jest przez rozrusznik podczas rozruchu silnika, pozwalając na inicjację pracy silnika.
Mechanizm dociskowy
Bardzo ważnym elementem układu sprzęgła jest mechanizm dociskowy, który składa się z tarczy dociskowej oraz jej obudowy. Sprężyna, zazwyczaj talerzowa odpowiedzialna jest za nacisk tarczy dociskowej na tarczę sprzęgłową.
Tarcza sprzęgłowa
Składa się ona z piasty osadzonej na wielowypuście wałka sprzęgłowego i tarczy nośnej z okładzinami ciernymi. Jest elementem odpowiedzialnym za przenoszenie napędu z wału korbowego silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów. Jest to możliwe przez opory tarcia dociśniętych do siebie części.
Sprzęgło jest zatem odpowiedzialne za przenoszenie momentu obrotowego z koła zamachowego na skrzynię biegów. Dzięki wciśnięciu pedału sprzęgła mamy możliwość zmiany biegu i jest to pierwszy tryb pracy. Drugi występuje w momencie gdy pedał sprzęgła nie jest wciśnięty. Tarcza dociskowa dociskana jest wtedy w stronę koła zamachowego. Umożliwia to obracanie się tarczy dociskowej, tarczy sprzęgłowej i koła zamachowego z jednakową prędkością silnika.
Rzeczywiście ostatnio się nad tym zastanawiałem i dobrze, że znalazłem ten artykuł, bardzo przystępnie napisany, wszystko jasno wytłumaczone. Mogło by się wydawać, że to taki prostu proces, ale tak naprawdę jest bardziej złożony.
Moja żona twierdzi, że sprzęgło to jest ten element samochodu, który trzeba trzymać dociśnięty w podłodze cały czas podczas jazdy:)