Dwumasowe koło zamachowe, zwane potocznie dwumasą, to ważny element układu napędowego współczesnych samochodów. Jego zadaniem jest tłumienie drgań skrętnych, co poprawia komfort jazdy i zmniejsza obciążenia przenoszone na inne części pojazdu. W jakich typach skrzyń biegów można spotkać ten komponent? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz poniżej, wraz z kluczowymi informacjami dotyczącymi tego, jak działa dwumasa oraz dlaczego stała się standardem w wielu nowoczesnych pojazdach.
Jak działa dwumasa?
Dwumasowe koło zamachowe składa się z dwóch niezależnych mas – pierwotnej i wtórnej – połączonych sprężynami. Dzięki temu mechanizmowi możliwe jest tłumienie drgań, które powstają w trakcie pracy silnika, szczególnie przy niskich obrotach. Drgania te są typowe dla silników wysokoprężnych, ale coraz częściej występują także w nowoczesnych jednostkach benzynowych.
Mechanizm dwumasy absorbuje wstrząsy powstające w wyniku pracy silnika, co przekłada się na:
- lepszy komfort jazdy,
- ochronę elementów skrzyni biegów,
- zmniejszenie hałasu podczas pracy jednostki napędowej.
W jakich skrzyniach biegów montuje się dwumasę?
Dwumasa występuje głównie w samochodach wyposażonych w manualne skrzynie biegów, ale to nie jedyne miejsce, gdzie znajdziemy ten element. Obecnie stosuje się ją także w niektórych wersjach automatycznych skrzyń, choć jej popularność w automatach nie jest tak powszechna jak w manualach. Poniżej przedstawiamy przegląd skrzyń, w których można spotkać dwumasowe koło zamachowe:
- Manualne skrzynie biegów
Dwumasa to standard w manualnych skrzyniach biegów, szczególnie w pojazdach wyposażonych w silniki wysokoprężne. Dlaczego? Ponieważ takie jednostki generują większe drgania, które bez odpowiedniego tłumienia mogłyby uszkodzić elementy układu napędowego. - Automatyczne skrzynie biegów DSG/DCT (dwusprzęgłowe)
Skrzynie dwusprzęgłowe, takie jak DSG (Volkswagen) czy DCT (Ford), również wykorzystują dwumasowe koło zamachowe. Dzięki temu skrzynie te mogą działać płynniej, a zmiany biegów są mniej odczuwalne dla kierowcy. Dwumasowe koło zamachowe odgrywa tu podobną rolę jak w manualach – tłumi drgania i chroni komponenty skrzyni biegów. - Automatyczne skrzynie biegów typu CVT
Skrzynie CVT (Continuously Variable Transmission), choć oparte na zupełnie innym mechanizmie, czasami korzystają z dwumasowego koła zamachowego w bardziej zaawansowanych modelach. To rozwiązanie jest jednak mniej popularne, ponieważ te skrzynie same w sobie zapewniają płynną zmianę przełożeń bez skoków obrotów. - Automatyczne skrzynie hydrokinetyczne
W starszych modelach samochodów wyposażonych w tradycyjne automatyczne skrzynie biegów, dwumasa była rzadkością. Jednak wraz z rozwojem technologii, niektóre z nowszych konstrukcji hydrokinetycznych zaczęły stosować ten element w celu poprawy komfortu pracy i zmniejszenia wibracji.
Zalety i wady dwumasy
Dwumasowe koło zamachowe ma swoje plusy i minusy, które warto znać, zwłaszcza gdy rozważasz zakup auta lub wymianę tego elementu.
Zalety:
- Zwiększony komfort jazdy – tłumi drgania, co przekłada się na cichszą i bardziej płynną pracę silnika.
- Mniejsze zużycie komponentów – ochrona skrzyni biegów i innych elementów układu napędowego.
- Lepsza kultura pracy silnika – szczególnie widoczne w silnikach diesla.
Wady:
- Kosztowna wymiana – dwumasa jest elementem, który zużywa się w trakcie eksploatacji i jego wymiana może być kosztowna.
- Krótsza żywotność – szczególnie w porównaniu do tradycyjnych, jednomasowych kół zamachowych.
W jakich samochodach znajdziesz dwumasę?
Dwumasowe koło zamachowe można znaleźć w wielu modelach popularnych marek. Oto kilka przykładów samochodów, które często są wyposażone w ten element:
- Volkswagen Passat (silniki TDI)
- Audi A4 (silniki benzynowe i diesla)
- Ford Mondeo (diesel)
- BMW serii 3 (silniki wysokoprężne)
- Toyota Avensis (diesel)
Lista ta nie jest wyczerpująca, ponieważ dwumasa stała się powszechnym rozwiązaniem w wielu nowoczesnych pojazdach.
Podsumowanie
Dwumasowe koło zamachowe to kluczowy element w układach napędowych nowoczesnych samochodów, szczególnie tych wyposażonych w manualne skrzynie biegów i silniki wysokoprężne. Jego zastosowanie pozwala na lepsze tłumienie drgań, co przekłada się na wyższy komfort jazdy i dłuższą żywotność innych podzespołów. Mimo wysokich kosztów wymiany, dwumasa pozostaje niezbędnym rozwiązaniem w wielu współczesnych pojazdach.