Blog KolaDwumasowe.pl – sprzęgła i koła dwumasowe

Uszkodzenia mechaniczne sprzęgła

W artykule pragnę pokrótce opisać najczęstsze przyczyny mechanicznego uszkodzenia sprzęgła samochodowego. Sprzęgło jako mechanizm jest chyba jednym z najmniej skomplikowanych urządzeń w samochodzie. Na jego budowę składa się tarcza sprzęgłowa, docisk sprzęgła i koło zamachowe. Mimo tej błahej konstrukcji może ono nam przynieść niebagatelna problemów i kosztów związanych zaprawą. Najmniej przyjemną wiadomością będzie za pewno to iż sprzęgło po prostu się zużywa, czasem bardzo szybko. Kolejną złą wiadomością jest to, że ulega ono również częstym uszkodzeniom.

Pierwszą przyczyną wysokich kosztów naprawy jest trudny dostęp do samego sprzęgła. By to uczynić, trzeba koniecznie odkręcić i zdjąć cały zespół skrzyni biegów co wcale nie należy do najłatwiejszych. To co zobaczymy po zdjęciu skrzyni i otworzeniu jej, może czasem postawić nam włosy na głowie. Najczęstszym widokiem jednak jest zużycie elementów ciernych tarczy sprzęgłowej. Długość życia takiej tarczy wynika przede wszystkim ze stylu jazdy samego kierowcy oraz samej zasady działania mechanizmu.

Podczas wymiany sprzęgła możemy skupić się na uszkodzeniu poszczególnych elementów układu, jednak mechanicy zalecają wymianę kompletnego sprzęgła. Wynika to między innymi z większej niezawodności sprzęgła i opłacalności naprawy. Lepiej raz wymienić cały komplet, niż co chwile wymieniać poszczególne podzespoły. Sama „robocizna” wyniesie nas więcej niżeli koszt naprawy całego sprzęgła.

Poniższa tabela prezentuje najczęstsze przyczyny, powody i sposoby usunięcia usterek sprzęgła.

Przyczyna

Powód

Sposób usunięcia

Wygięte widełki wyłączające listki sprężyny talerzowej Nieodpowiedni montaż Wymienić tarczę dociskową
Wygięte sprężyny obwodowe tarczy dociskowej Tarcza została upuszczona na ziemięUderzeniowe zmiany obciążenia Wymienić tarczę dociskowąSprawdzić układ napędowy
Tarcza sprzęgła zakleszcza się na wale sprzęgłowym Uszkodzony profil piastySkorodowana piastaNieodpowiedni smar Usunąć zadziory albo wymienić tarczę sprzęgłaUsunąć opory, nasmarowaćUżywać smaru bez dodatku ciał stałych
Wygięta oprawa sprzęgła Zignorowane kołki ustalająceNie napięta wstępnie tarcza dociskowaNieprawidłowy montaż Wymienić tarczę dociskową
Za duże boczne bicie tarczy sprzęgła Nie zmierzono bicia bocznego, które powinno wynosić maks 0,5 mm Wyprostować albo wymienić tarczę sprzęgła
Za grube okładziny Zamontowana nieodpowiednia tarcza sprzęgła Użyć właściwych elementów
Okładziny na skroś skorodowane Samochód nieużywany przez dłuższy czas Odrdzewić
Uszkodzone łożysko kulkowe Wymienić
Okładziny kleją się Olej albo smar na okładzinach ciernych Wymienić uszczelkiWymienić tarczę sprzęgła
Tłumik drgań skrętnych źle pracuje Tarcza sprzęgła zamontowana odwrotnie Prawidłowo zamontować tarczę
Za mała droga wyciskania Uszkodzony mechanizm samoregulacjiPowietrze w obwodzie hydraulizcnymZła regulacja cięgna lub drążka Wymienić cięgnoOdpowietrzyćUregulować
Zużyta tuleja prowadząca Skorodowane łożysko wyciskoweŹle dobrane elementyBrak smarowania WymienićDobrać właściwe elementy współpracujące

 

Exit mobile version