Koło zamachowe używane było w samochodach od zawsze. Zapewnia ono równą pracę silnika oraz ułatwia rozruch. Oprócz tego odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Doskonale współpracuje ze sprzęgłem, stanowiąc często jego element – łączy wał korbowy z dalszą częścią układu napędowego i upłynnia pracę silnika. Koła zamachowe wykonywane są zwykle z żeliwa lub stali. Niektóre wyczynowe, lekkie koła zamachowe produkowane są także z aluminium.
W porównaniu koła sztywnego z kołem dwumasowym, to drugie okazuje się dużo bardziej wydajne i bezpieczne dla silnika. Takie rozwiązanie pozwala uzyskać także większy komfort dla użytkowania auta, gdyż efektywniej tłumi wszelkie hałasy i wibracje generowane przez silnik. Koło dwumasowe sprzyja płynnej jeździe w czasie niskich obrotów, co ogranicza zużycie paliwa. Wzrasta nawet wygoda zmiany biegów – siła potrzebna do wykonania tej czynności jest znacznie mniejsza. Koło dwumasowe pozwala na łagodne uruchamianie, zatrzymywanie samochodu oraz wyłączanie silnika. Rezygnację z zastosowania sztywnych kół zamachowych można uwarunkować faktem, iż na przestrzeni kilkunastu lat, moment obrotowy generowany przez współczesne silniki wzrósł dziesięciokrotnie, a zwykłe koło zamachowe po prostu nie wytrzyma takiego momentu.
Wysokie ceny kół dwumasowych wywołują spore zmieszanie wśród użytkowników aut z silnikami napędzanymi olejem napędowym, gdyż głównym zamiarem kupna takiego auta była przede wszystkim oszczędność, która nagle wyrasta i generuje wydatki sięgające nawet kilku tysięcy złotych. Trudno się z tym pogodzić, tym bardziej, że często wymiana dwumasy łączy się z wymianą sprzęgła. Pieniądze, które można zaoszczędzić w trakcie jazdy dzięki silnikowi diesla, niestety zazwyczaj trzeba wyłożyć na naprawę podzespołów, które uległy awarii.
Niektórzy sugerują zakup używanych kół dwumasowych i sprzęgieł, co jest niestety bardzo złym pomysłem, gdyż nigdy nie mamy pewności, jaki przebieg naprawdę mają za sobą części, które chcemy zakupić. Oprócz tego brak gwarancji. Zazwyczaj zmuszeni jesteśmy kupić części nowe, a do kosztów należy doliczyć także robociznę mechanika.
Koła dwumasowe wynaleziono po to, by sprostać wymaganiom nowoczesnych silników. Jest to zupełnie inna konstrukcja, niż zwykły moduł sztywnego koła zamachowego i tradycyjnego zestawu sprzęgła wyposażonego w tarczę z tłumikiem drgań. Konieczność zastosowania koła dwumasowego wynika z faktu, iż osiągnięto granice wytrzymałości podzespołów sztywnego koła. Zestaw ze sztywnym kołem zamachowym nie jest w stanie zniwelować tak skutecznie hałasów i wibracji generowanych przez jednostki napędowe. Są granice, do którego momentu wszelkie drgania i hałasy będą skutecznie tłumione. Oprócz tego zastosowanie sztywnego koła zamachowego w samochodach z silnikiem diesla będzie negatywnie wpływać na elementy skrzyni biegów, między innymi łożyska, synchronizatory, półosie napędowe i wał napędowy – wszystkie elementy znacznie skrócą swoją żywotność.