Od momentu powstania samochodów z napędem 4×4, na rynku pojawiło się wiele rozwiązań które umożliwiają przeniesienie momentu napędowego pomiędzy osiami i jednym z tych rozwiązań jest sprzęgło wiskotyczne. Jest to jedno z tańszych oraz prostszych w budowie rozwiązań, używanych w mechanizmie różnicowym.
Jest ono typem sprzęgła które umożliwia płynną regulacje momentu obrotowego między rozłączeniem, aż do momentu sztywnego połączenie bez konieczności udziału kierowcy, co jest jego bardzo wielką zaletą. Następuje to wszystko za pośrednictwem cieczy w nim umieszczonej, która cechuje się wysoką lepkością i zmianą swojej konsystencji na skutek wahań temperatury w sprzęgle. To też zbudowane jest z aluminium w kształcie walca o bardzo szczelnej konstrukcji by ciecz ta nie mogła wydostać się na zewnątrz.
W środku oprócz płynu umieszczone są płytki odpowiednimi nacięciami oraz otworami które połączone są z obudową a następnie z wałem napędowym. Płytki umieszczone w mechanizmie różnią się od siebie, lecz są ułożone w taki sposób by nie było możliwe ich przesuwanie między sobą. Mechanizm ten umieszczony jest pomiędzy przedłużonymi w stronę środka półosiami i połączony między nimi specjalnymi gumowymi nakładkami, by zachować szczelność pomiędzy połączeniami.
Główna zasada działania sprzęgła, opiera się na zmianie w zależności od temperatury lepkości specjalnego oleju silikonowego, zwanego inaczej wiskotycznym.W niskiej temperaturze olej ten ma niewielką lepkość, co umożliwia ruch obu wałów bez większego oporu. W momencie intensywnej jazdy olej ten nagrzewa się, a lepkość gwałtownie wzrasta, co powoduje zasprzęglenie się wałów, w tym czasie następuje też przybliżenie się wałów oraz obrotu ich z jednakową prędkością. O tym przy jakiej różnicy prędkości obrotowych oraz temperatury sprzęgło ma zadziałać, decyduje producent regulując między nimi ilość oleju w obudowie automatycznie, zwiększając lub zmniejszając ciśnienie. Wadą może okazać się konieczność wymiany całego sprzęgła w momencie jego awarii.