Od momentu powstania samochodów z napędem 4×4, na rynku pojawiło się wiele rozwiązań które umożliwiają przeniesienie momentu napędowego pomiędzy osiami i jednym z tych rozwiązań jest sprzęgło wiskotyczne. Jest to jedno z tańszych oraz prostszych w budowie rozwiązań, używanych w mechanizmie różnicowym.
W środku oprócz płynu umieszczone są płytki odpowiednimi nacięciami oraz otworami które połączone są z obudową a następnie z wałem napędowym. Płytki umieszczone w mechanizmie różnią się od siebie, lecz są ułożone w taki sposób by nie było możliwe ich przesuwanie między sobą. Mechanizm ten umieszczony jest pomiędzy przedłużonymi w stronę środka półosiami i połączony między nimi specjalnymi gumowymi nakładkami, by zachować szczelność pomiędzy połączeniami.
Główna zasada działania sprzęgła, opiera się na zmianie w zależności od temperatury lepkości specjalnego oleju silikonowego, zwanego inaczej wiskotycznym.W niskiej temperaturze olej ten ma niewielką lepkość, co umożliwia ruch obu wałów bez większego oporu. W momencie intensywnej jazdy olej ten nagrzewa się, a lepkość gwałtownie wzrasta, co powoduje zasprzęglenie się wałów, w tym czasie następuje też przybliżenie się wałów oraz obrotu ich z jednakową prędkością. O tym przy jakiej różnicy prędkości obrotowych oraz temperatury sprzęgło ma zadziałać, decyduje producent regulując między nimi ilość oleju w obudowie automatycznie, zwiększając lub zmniejszając ciśnienie. Wadą może okazać się konieczność wymiany całego sprzęgła w momencie jego awarii.