Jedną z najistotniejszych części układu napędowego, łączącego silnik ze skrzynią biegów jest sprzęgło. Jego zastosowanie jest niemalże identyczne w samochodach sportowych jak i samochodach seryjnych, jednak zasada działania jest nieco inna.
Każde sprzęgło samochodowe jest odpowiedzialne za połączenie i przekazanie momentu obrotowego silnika na skrzynie biegów, co w efekcie owocuje ruszeniem pojazdu z miejsca. Jego odłączenie powoduje efekt odwrotny, czyli odcięcie momentu obrotowego od skrzyni i uniemożliwienie napędzenia kół samochodu. Sprzęgło pełni także funkcję zabezpieczającą mechanizm układu napędowego przed jego przeciążeniem.
Główna różnica w działaniu naszego głównego bohatera, czyli sprzęgła sportowego – opiera się głównie na maksymalnym, możliwym dla niego, przeniesieniem momentu obrotowego z silnika na skrzynie biegów i koła pojazdu. By mogło do tego dojść bez problemu, sprzęgło sportowe musi być skonstruowane z bardzo wytrzymałych i trwałych materiałów. Dlaczego? ponieważ w silnikach samochodów sportowych drzemie ogromna moc, przez co sprzęgło poddawane jest ogromnym obciążeniom powstającym w momencie nagłego ruszania, lub gwałtownej zmiany przełożeń biegów. Niestety seryjne sprzęgło nie poradziło by sobie z obciążeniem które wywołuje taki silnik. Dlatego też sprzęgła tego typu wykonuje się z mieszanki metalu i ceramiki, które cechuje bardzo duża wytrzymałość.
Płytki na tarczy, w porównywaniu do zwykłej tarczy są znacznie grubsze o nawet 40%, ponieważ muszą wytrzymać znacznie większą podatności na ścieranie i temperatury które im towarzyszą . W układzie w którym zastosowano sprzęgło sportowe, montuje się również odporniejsze rodzaje docisków. Wykonuje się je zazwyczaj z odlewu aluminiowego lub ze stopów stali. Dzięki zastosowani tak trwałych elementów, możliwe jest wyeliminowanie spalanie się sprzęgła w samochodach sportowych, oraz efekt „ślizgania się” sprzęgła przekładający się na wyniki samochodu.
Jeżeli chcieli byśmy już wymienić nasze podciwe standardowe sprzęgło, to należy pamiętać o kilku kwestiach. Po pierwsze koszt wymiany ze sprzęgła standardowego na sportowe plasować się będzie w granicach kilkuset do kilku tysięcy złotych. Oczywiście wszystko jest zależne od tego jakie sprzęgło będziemy chcieć zamontować, gdyż jest ich cała masa. Kolejnym aspektem jest fakt, że po wymianie na takie sprzęgło w samochodzie seryjnym, będziemy zmuszeni na zmniejszenie się komfortu jazdy. Sprzęgło sportowe ma to do siebie, że błyskawicznie załącza i rozłącza silnik od skrzyni biegów. W skutek tego kierowca przy ruszaniu oraz każdorazowej zmianie biegów będzie odczuwał gwałtowne szarpnięcie samochodu, którego w żaden sposób nie da się uniknąć. Dlatego warto wcześniej się zastanowić nad tego typu posunięciem, w szczególności gdy mieszkamy w zatłoczonym mieście.
bardzo fajne, tylko trochę drogie w montażu
Sprzęgło sportowe to fajna sprawa dla ludzi którzy zmieniają w aucie nie tylko je ale także i inne elementy przyczyniając się do tego że ze zwykłego auta robi się sportowa bryka, sama wymiana sprzęgła moim zdaniem nie jest potrzebna, chyba ze mamy pod maską 240KM ale takie auta to już mają bardzo dobrej jakości sprzęgła które spisują się świetnie.