Sprzęgło rozruchowe jest rodzajem sprzęgła specjalnego, którego zastosowanie nie ogranicza się tylko do łączenia wałów pędnych ze sobą, lecz dodatkowo stosowane jest w momencie gdy rozruch pojazdu jest utrudniony przez duży moment bezwładności. Dzięki tym specyfikacją sprzęgło to zaliczane jest do grupy sprzęgieł specjalnych.
Jego zasada działania polega na połączeniu się z silnikiem i nabraniu odpowiedniej prędkości, która pozwala mu na sprzęgnięcie elementów napędzanych razem z silnikiem. Jego kolejne zastosowanie objawi się w momencie, gdy występuje dość długi czas rozruchu. Sprzęgło to minimalizuje także długotrwałe przeciążenia silnika spowodowane nadmiernym momentem rozruchowym oraz zapewniają ochronę przed wysokim rozgrzaniem izolacji i przeciążeniem sieci elektrycznej w pojeździe.
Z najpopularniejszych sprzęgieł rozruchowych możemy wyróżnić sprzęgło odśrodkowe w którym działają siły odśrodkowe dociskające szczęki lub klocki hamulcowe do jednego z członów sprzęgła, przenosząc za pomocą tarcia moment z członów czynnych do członów biernych.
Sprzęgła rozruchowe mogą funkcjonować jednocześnie jako sprzęgła bezpieczeństwa, które zabezpieczają przed nadmiernym wzrostem obciążenia układu momentem skręcającym, który może występować po stronie silnika oraz samochodu.