Jednym z rodzajów sprzęgieł ciernych są sprzęgła wielotarczowe. Jak sama nazwa skazuje, różnia się one od sprzęgieł jednotarczowych faktem, że mają kilka tarcz połączone wielowypustowo, dzięki czemu mają możliwość przesuwania się wzdłuż wałka sprzęgłowego.
Co należy do plusów sprzęgła wielotarczowego? Przede wszystkim mogą one przenosić naprawdę duże obciążenia, ponieważ ciepło rozkłada się na wiele tarcz. Fakt ten spowodował, że sprzęgła wielotarczowe znalazły szerokie zastosowanie w samochodach ciężarowych i niektórych osobowych. Poza tym, trwałość sprzęgła wielotarczowego jest znacznie większa niż w przypadku sprzęgła tarczowego a dodatkowo, nie powodują one szarpnięć przy zmianie biegów – przez co chętnie wykorzystuje się je w autobusach i środkach komunikacji miejskiej. Niestety, jak mawiają – nie ma róży bez kolców – a w tym przypadku kolcami jest cena, która jest dosyć wysoka. Czynności serwisowe również nie należą do najprostszych i najtańszych zarazem, a także wymagają sporej precyzji – w przeciwnym razie sprzęgło może zużywać się nierównomierne i powodować szarpania.
Sprzęgła wielotarczowe eksperci dzielą na dwa rodzaje – suche i mokre. Sprzęgła wielotarczowe mokre zanurzone są w oleju – takim, jaki znajduje się w skrzy biegów. Takie sprzęgła znaleźć możemy między innymi w motocyklach, a także w kompaktowych autach osobowych i części ciężarówek.