Już parę lat temu, bo w 2008 roku, Volvo zaprezentowało swoją skrzynię biegów typu Powershift, która powstała przy współpracy z firmą Getrag. Skrzynia ta wylądowała w paru autach spod szyldu szwedzkiego producenta, np. C30, S40 czy V50. Mechanizm działania skrzyni najłatwiej opisać jako dwie, równolegle działające manualne skrzynie biegów sterowane ręcznie (potocznie zwane „ręcznymi”).
Powershift tworzy cały, skomplikowany układ, składający się z dwóch, mokrych, niezależnych sprzęgieł. Pierwsze sprzęgło odpowiada za pracę biegów nieparzystych (1, 3, 5 i wsteczny), drugie zaś operuje biegami parzystymi (2, 4 i 6). Praca takiego sprzęgła sterowana jest elektrohydraulicznie, na zmianę. Polega to na tym, że gdy auta działa na pierwszy biegu, drugi jest już gotowy do „startu”.
Innymi słowy, wtedy kiedy silnik osiąga pełną moc na pierwszym biegu, układ jest gotowy na błyskawiczne załączenie drugiego biegu. Taka sama sytuacja ma miejsce w przypadku innych, wyższych biegów. Dzięki temu możliwe jest działanie skrzyni bez zakłóceń oraz bez straty momentu obrotowego, co dla użytkownika oznacza szybką i gładką zmianę biegów przy jednoczesnym ciągłym przyspieszeniu samochodu.
Jednak skrzynia Powershift to nie tylko wygoda, bowiem znacznie przyczynia się ona do zmniejszenia zużycia paliwa. Jak wykazały badania, ten rodzaj przekładni zapewnia użytkownikowi o około 8 proc. mniejsze zużycie paliwa w porównaniu w typowymi skrzyniami biegów.
Gdyby spojrzeć na skrzynię Powershift pod kątem technologii, jest to ten sam mechanizm co w „ręcznych” skrzyniach biegów. Podstawową różnicą jest jednak to, że każde sprzęgło jest połączone ze swoim własnym wałkiem wejściowym. Jeden wałek obraca się wewnątrz drugiego. Z kolei wał wewnętrzny odpowiada za sterowanie wałkiem zdawczym dla biegów nieparzystych, zewnętrzny zaś – dla biegów parzystych. Dzięki wykorzystanemu układowi elektrohydraulicznemu, zapewnione jest rozłączenie drugiego sprzęgła w chwili, gdy to pierwszy jest załączone, i odwrotnie.
Sprzęgła funkcjonują na takiej samej zasadzie, jak sprzęgło poślizgowe. Opiera się więc to na pracy tłoka, który dopycha do siebie zdefiniowaną liczbę tarcz sprzęgła i poprzez wytworzone tarcie miejsce ma ich wzajemne zablokowanie. Przy tym wszystkim, skrzynie Powershift oferują kierowcy na sekwencyjną zmianę biegów. Warto podkreślić bowiem, że inaczej niż w zwykłych, automatycznych skrzyniach, Powershift pozwala na nie tracenie momentu obrotowego i nie wymaga zastosowania przemiennika momentu obrotowego.
Skrzynia biegów typu Powershift jest idealna dla współczesnych silników wysokoprężnych, ponieważ może pracować przy wysokim momencie obrotowym i nie występują w jej przypadku ograniczenia odnośnie wyboru przełożenia.
Skrzynia biegów Powershift, opracowana przez Volvo w 2008, ma specyfikację pozwalającą jej na funkcjonowanie przy momencie obrotowym rzędu 450 Nm. W modelach Volvo C30, S40 oraz V50 towarzyszy jej 2-litrowy, 4-cylindrowy turbodiesel o mocy 136 koni mechanicznych i momencie obrotowym wynoszącym 320 Nm.