Koło dwumasowe jest elementem układu napędowego odznaczającym się wysoką awaryjnością. Szacuje się, że przeciętnie konieczność wymiany koła dwumasowego powstaje po przejechaniu 160-200 tys. km. Z całą pewnością nie należą jednak do rzadkości przypadki, kiedy to awarie tzw. „dwumasy” występują przy przebiegu zaledwie 60 tys. km. Jak rozpoznać typowe problemy z kołem dwumasowym?
Czym jest dwumasowe koło zamachowe?
Dwumasowe koło zamachowe jest elementem instalowanym w celu wytłumienia drgań skrętnych wytwarzanych przez silnik, a także dla zabezpieczenia układu przeniesienia napędu przed wpływem skutków wysokiego momentu obrotowego. Jak utrzymują sami producenci aut, dwumasowe koło zamachowe ułatwia zmianę biegów, zwiększa czas eksploatacji poszczególnych elementów przekładni, a także – poprzez skuteczną redukcję wytwarzanych przez układ jezdny wibracji i hałasów – wpływa korzystnie na komfort jazdy.
Dwumasowe koło zamachowe montowane jest zawsze pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów – jedną częścią przymocowane jest do wału korbowego, drugą do wału głównego przekładni. Ponieważ pomiędzy obiema częściami znajduje się tłumik drgań skrętnych, samochody z „dwumasą” wyposażone są w tarcze sprzęgła prostszej konstrukcji – bez sprężyn pełniących w pozostałych autach rolę tłumika.
Jak rozpoznać awarię koła dwumasowego?
O nadciągających problemach z dwumasowym kołem zamachowym świadczy cały szereg objawów, z czego do najpopularniejszych należą:
- wydobywające się spod maski głośne dźwięki powstające podczas zwalniania sprzęgła, bezpośrednio po zmianie biegu;
- łatwo słyszalne stuki towarzyszące włączaniu lub wyłączaniu silnika;
- wyczuwalne wibracje oraz drgania (czasem przechodzące wręcz w „szarpanie) karoserii, powstające na wysokim biegu podczas przyśpieszania od niskich prędkości;
- wyraźne problemy ze zmianą biegów.
Pewną trudnością w przypadku pojawienia się wyżej wymienionych sygnałów może być to, iż zbliżone objawy są efektem zużycia innych części czy podzespołów, takich jak poduszka silnika lub sprzęgło. Pomocny w identyfikacji źródła problemów może okazać się prosty test: ustawiamy wysoki bieg, zmniejszamy obroty do ok. 1 tys. na minutę i następnie szybko wciskamy pedał gazu. Jeśli silnik zacznie zwiększać obroty bez jakichkolwiek niepokojących oznak, koło dwumasowe jest w porządku. Jeśli jednak zacznie nagle drgać i hałasować, nadszedł czas na jak najszybszą wymianę „dwumasy”.
Jakie są koszty wymiany koła dwumasowego i czy można je zmniejszyć?
Wysokie koszty wymiany koła dwumasowego wynikają z kilku, nie zawsze jasnych dla przeciętnego użytkownika czynników. Przede wszystkim powodem jest konieczność wymiany uszkodzonego koła zamachowego wraz z całym sprzęgłem, co w zasadzie jest jedynym sposobem chroniącym przed szybkim powtórzeniem się podobnej usterki. Niektórzy wysokie ceny zamienników tłumaczą również rzekomą zmową producentów, którzy chcą zwyczajnie zarobić na często psujących się częściach.
Z pewnością sposobem na zminimalizowanie kosztów jest staranna analiza ofert poszczególnych dostawców. Doskonałym miejscem do jej przeprowadzenia jest internet, ponieważ to właśnie sklepy internetowe odznaczają się najkorzystniejszymi cenami w całej branży.