Koło dwumasowe jest elementem układu napędowego odznaczającym się wysoką awaryjnością. Szacuje się, że przeciętnie konieczność wymiany koła dwumasowego powstaje po przejechaniu 160-200 tys. km. Z całą pewnością nie należą jednak do rzadkości przypadki, kiedy to awarie tzw. „dwumasy” występują przy przebiegu zaledwie 60 tys. km. Jak rozpoznać typowe problemy z kołem dwumasowym?
Czym jest dwumasowe koło zamachowe?
Dwumasowe koło zamachowe jest elementem instalowanym w celu wytłumienia drgań skrętnych wytwarzanych przez silnik, a także dla zabezpieczenia układu przeniesienia napędu przed wpływem skutków wysokiego momentu obrotowego. Jak utrzymują sami producenci aut, dwumasowe koło zamachowe ułatwia zmianę biegów, zwiększa czas eksploatacji poszczególnych elementów przekładni, a także – poprzez skuteczną redukcję wytwarzanych przez układ jezdny wibracji i hałasów – wpływa korzystnie na komfort jazdy.
Dwumasowe koło zamachowe montowane jest zawsze pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów – jedną częścią przymocowane jest do wału korbowego, drugą do wału głównego przekładni. Ponieważ pomiędzy obiema częściami znajduje się tłumik drgań skrętnych, samochody z „dwumasą” wyposażone są w tarcze sprzęgła prostszej konstrukcji – bez sprężyn pełniących w pozostałych autach rolę tłumika.
Jak rozpoznać awarię koła dwumasowego?
O nadciągających problemach z dwumasowym kołem zamachowym świadczy cały szereg objawów, z czego do najpopularniejszych należą:
- wydobywające się spod maski głośne dźwięki powstające podczas zwalniania sprzęgła, bezpośrednio po zmianie biegu;
- łatwo słyszalne stuki towarzyszące włączaniu lub wyłączaniu silnika;
- wyczuwalne wibracje oraz drgania (czasem przechodzące wręcz w „szarpanie) karoserii, powstające na wysokim biegu podczas przyśpieszania od niskich prędkości;
- wyraźne problemy ze zmianą biegów.
Pewną trudnością w przypadku pojawienia się wyżej wymienionych sygnałów może być to, iż zbliżone objawy są efektem zużycia innych części czy podzespołów, takich jak poduszka silnika lub sprzęgło. Pomocny w identyfikacji źródła problemów może okazać się prosty test: ustawiamy wysoki bieg, zmniejszamy obroty do ok. 1 tys. na minutę i następnie szybko wciskamy pedał gazu. Jeśli silnik zacznie zwiększać obroty bez jakichkolwiek niepokojących oznak, koło dwumasowe jest w porządku. Jeśli jednak zacznie nagle drgać i hałasować, nadszedł czas na jak najszybszą wymianę „dwumasy”.
Jakie są koszty wymiany koła dwumasowego i czy można je zmniejszyć?
Wysokie koszty wymiany koła dwumasowego wynikają z kilku, nie zawsze jasnych dla przeciętnego użytkownika czynników. Przede wszystkim powodem jest konieczność wymiany uszkodzonego koła zamachowego wraz z całym sprzęgłem, co w zasadzie jest jedynym sposobem chroniącym przed szybkim powtórzeniem się podobnej usterki. Niektórzy wysokie ceny zamienników tłumaczą również rzekomą zmową producentów, którzy chcą zwyczajnie zarobić na często psujących się częściach.
Z pewnością sposobem na zminimalizowanie kosztów jest staranna analiza ofert poszczególnych dostawców. Doskonałym miejscem do jej przeprowadzenia jest internet, ponieważ to właśnie sklepy internetowe odznaczają się najkorzystniejszymi cenami w całej branży.
Wskazówki typu „jak rozpoznać awarię” i „jak zmniejszyć koszty” są chyba jednymi z najchętniej czytanych przez wszystkich użytkowników pojazdów mechanicznych, niezależnie od tego czy jesteśmy zapalonymi rajdowcami, czy tak zwanymi niedzielnymi kierowcami. Często bywa też tak, że dzięki wczesnemu wykryciu pierwszych objawów, drobne usterki jesteśmy w stanie samodzielnie naprawić. Wystarczy iż posiadamy podstawowe narzędzia https://air-com.pl/g/narzedzia-pneumatyczne?categoryId=215 i minimalną wiedzę, zaczerpniętą z takich chociażby blogów motoryzacyjnych.