Sprzęgło to część układu przeniesienia napędu, która składa się z wielu elementów. Jednym z nich jest docisk sprzęgła, bez którego start samochodu byłby niemożliwy.
Odpowiada on za rozwinięcie odpowiedniej siły tarcia na powierzchniach współpracujących. Docisk sprzęgła, a raczej jego zewnętrzna część zamocowana jest śrubami do koła zamachowego, które zamontowane jest na wale korbowym. Całość połączona jest przez sprężynę płytkową z tarczą docisku, która współdziała wspólnie z tarczą sprzęgłową osadzoną na wałku skrzyni biegów.
Działanie docisku sprzęgła ukierunkowane jest na rozłączeniu oraz załączeniu tarczy docisku i tarczy sprzęgła (pary ciernej). Odbywa się to w momencie wciśnięcia pedału sprzęgła, dzięki czemu tarcza dociskowa odsuwa się od tarczy sprzęgła za pomocą przesuwanego osiowo łożyska oporowego na sprężynę talerzową. Zwolnienie pedału sprzęgła powoduje włączenie pary ciernej i dociśnięcie elementów ciernych do siebie co skutkuje ruszeniem pojazdu do przodu.
Cały proces sprzężenia pedału sprzęgła z wysprzęglikiem odbywa się na dwa sposoby, mechaniczny lub hydrauliczny. W mechanicznym współpracują ze sobą dźwignie i cięgna, natomiast w hydraulicznym pompa wraz z układem hydraulicznym.