Blog KolaDwumasowe.pl – sprzęgła i koła dwumasowe

Koło zamachowe – prosta rzecz

Koła dwumasowe oraz zamachowe to temat, który w ostatnim czasie często pojawia się wśród zwolenników motoryzacji. Koło zamachowe w samochodach używane jest od zawsze. Zapewnia przede wszystkim równomierną pracę silnika, a także ułatwia jego uruchomienie. Jego głównym zadaniem jest przetransformowanie momentu obrotowego silnika, konkretnie na skrzynię biegów. Koło zamachowe współpracuje ze sprzęgłem, które zazwyczaj stawowi jego element, poprzez połączenie wału korbowego z częścią układu napędowego. Co więcej zapewnia upłynnienie pracy silnika, pozwalając na jego miarodajne działanie. Sprzęgło natomiast rozłącza oraz załącza napęd, jednocześnie przekazując go na koła samochodu. Silnik jest uruchamiany przez rozrusznik, kiedy bendiks zazębia się z kołem zamachowym.

Moment obrotowy

Przy pracy samochodu bardzo ważny jest moment obrotowy, który rośnie podczas wzrostu prędkości silnika. Gdy silnik nagle zwiększa prędkość obrotową, koło zamachowe oraz sprzęgło są najmocniej obciążone, muszą bowiem przenieść wyjątkowo wysoki moment obrotowy, przy którym generowane są wibracje oraz hałasy. W silnikach, wyposażonych w sztywne, standardowe koło zamachowe, opcję niwelowania drgań oraz hałasów, które wytwarzane są przez silnik zapewnia tarcza sprzęgła. To ona wyposażona jest w tłumik drgań w kształcie talerza ze sprężynkami czy gumowymi tulejami.

Części samochodowe – koła dwumasowe

Postęp technologiczny o ostatnim czasie pozwolił na zastosowanie w produkcji samochodów dwumasowego koła zamachowego. Ten rodzaj poza rolą, którą spełnia standardowe koło zamachowe, ma dodatkowe zadania, które polegają między innymi na tłumieniu drgań skrętnych, występujących na przykład w układzie napędowym w czasie pracy silnika, a także na redukowaniu nagłego wzrostu momentu obrotowego. Do tej pory rolę taką spełniał tłumik drgań, który znajdował się w tarczy sprzęgła. Natomiast wzrost sił oraz minimalizacja masy przy skrzyni biegów spowodowały konieczność przeniesienia tłumika drgań skrętnych właśnie na koło zamachowe. W związku z tym koło takie składa się z dwóch mas, które połączone są tłumikiem drgań i jednocześnie mogące przemieszczać się względem siebie nawet o osiemdziesiąt stopni.

Diesel

Aktualnie samochody, które wyposażone są w nowoczesne silniki Diesla mają również dwumasowe koła zamachowe. To właśnie one umieszczane są już praktycznie w większości samochodów dostępnych na europejskim rynku. Jednak należy pamiętać, że jest to stosunkowo droga część, a niepoprawna jej eksploatacja może doprowadzić do drogiej usterki.

Exit mobile version