Bardzo często stosowanymi sprzęgłami w samochodach są sprzęgła suche, jednotarczowe. Często te sprzęgła, w wyniku tego że przenoszą ruch obrotowy wału korbowego na wałek skrzynie biegów, ulegają usterkom. Warto więc wiedzieć jak możemy zdiagnozować te usterki i określić stan sprzęgła.
Najczęstszą usterką sprzęgła jest ślizganie się tarczy sprzęgła, które bardzo często jest wynikiem wycieków oleju z silnika bądź ze skrzyni biegów. Takie wycieki powstają, kiedy w naszym aucie zepsute są pierścienie uszczelniające, zwane również simmeringami. Podobnie jest z usterkami sprężyn tarczy dociskowej sprzęgła.
Zwykle sprzęgło jest w stanie wytrzymać długi okres eksploatacyjny, nawet ponad sto tysięcy kilometrów. Szereg czynników wpływa jednak na skrócenie tego okresu, o czym wspominaliśmy już poprzednio. Do takich czynników zaliczamy między innymi jazdę na „półsprzęgle”, stałe trzymanie przez kierowcę nogi na pedale sprzęgła, a także wykorzystywanie sprzęgła do zmniejszania prędkości auta.
W takich wypadkach najczęściej zużyciu ulegają okładziny cierne, aż w końcu nadchodzi ich kres i jesteśmy zmuszeni wymienić sprzęgło na nowe. Nie bez znaczenia są też czynniki termiczne, którym poddawane jest sprzęgło. Tego typu termiczne naprężenia mogą z czasem spowodować mikropęknięcia, które z czasem zamieniają się w głębokie szczeliny.
No dobrze, jak zatem możemy skontrolować aktualny stan sprzęgła? Rozpocznijmy czynność tę od ustawienia jałowego skoku pedału sprzęgła. Dzięki temu parametrowi będziemy w stanie określić stan sprzęgła, i jego stopień zużycia. Wskazówki odnośnie tej kwestii znajdziemy w instrukcji obsługi samochodu. Zazwyczaj skok ten wynosi 20 od 30 mm, jednak zależne jest to od rodzaju samochodu. Tak czy siak, powinniśmy trzymać się tego, co znajdziemy w instrukcji.
Kiedy już wyregulujemy skok jałowego pedału, powinniśmy włączyć „jedynkę” po wciśnięciu pedału sprzęgła do około połowy jego skoku roboczego. Jeśli natrafimy na opór, wciskamy trochę mocniej pedał sprzęgła i ponawiamy próbę. Robimy to do tego czasu, aż uda nam się wrzucić pierwszy bieg. Jeśli stanie się to wtedy, gdy wcisnęliśmy pedał sprzęgła „do dechy” to możemy mieć pewność, że tarcza sprzęgła jest w dobrej kondycji. Jeśli lekko wciskamy sprzęgło, a mimo to udaje nam się wrzucić bieg, to oznaka zużytej tarczy sprzęgło i możemy powoli przygotowywać się do wymiany sprzęgła.