Sprzęgło to element, który umożliwia płynne zmienianie biegów podczas jazdy. Można by rzec, że od sprzęgła zależy to, czy kierowca będzie mógł się w ogóle poruszać samochodem. Jest to więc część eksploatacyjna pojazdu, która niewątpliwie wymaga uwagi.
Przed nowoczesnymi sprzęgłami stawia się coraz więcej zadań, a co za tym idzie, od producentów sprzęgieł wymaga się innowacyjnych konstrukcji, które sprostają tym wymogom. Sprzęgła powinny wytrzymywać coraz większe momenty obrotowe, masę i moc pojazdu. Ze względu na tak liczne obciążenia zaleca się, by regularnie odwiedzać mechanika i koniecznie udać się do warsztatu, gdy zauważymy choćby pozornie niewielki problem ze sprzęgłem.
Niespodziewane awarie sprzęgła
Niestety, uszkodzenia tego podzespołu nie należą do rzadkości. Nawet niewielkie szarpanie podczas ruszania może szybko doprowadzić do poważnej awarii systemu, co skutkuje z kolei dosyć kosztownymi naprawami. Do usterki może także dojść, jeżeli sprzęgło poddawane jest zbyt dużym obciążeniom, co powoduje zbyt częste i udarowe tarcie. Zbyt gwałtowne ruszanie, niewłaściwy styl jazdy kierowcy także źle wpływają na sprzęgło, znacznie przyśpieszając jego zużycie.
Objawy zużytego sprzęgła
Zużycie objawia się z reguły poprzez brak reakcji auta podczas ruszania, twardy pedał, brak przyspieszenia, wspomniane wcześniej szarpanie, problemy z wrzuceniem biegu i wszelkie szumy, które dochodzą do kierowcy z okolicy z skrzyni biegów. Po stwierdzeniu choćby jednej ze wspomnianych usterek należy udać się do mechanika w celu diagnozy problemu i ewentualnej wymiany tego elementu.
Wymiana podzespołu sprzęgła
Trudno podać dokładny okres trwałości sprzęgła. Reguły nie ma, a wiele zależy od modelu samochodu, jakości użytego podzespołu i przede wszystkim tego, jak kierowca eksploatuje samochód. Teoretycznie sprzęgło powinno wytrzymać w przedziale 40-100 tys. km. Zaleca się jednak, by regularnie kontrolować jego stan i w razie ewentualnych problemów udać się do warsztatu.