Koło dwumasowe to bardzo istotny element układu napędowego charakteryzujący się dość wysoką awaryjnością. Przeciętny przebieg samochodu, przy którym zachodzi konieczność wymiany koła dwumasowego to 160 000 – 200 000 km. Niestety, uszkodzenia zdarzają się również dużo szybciej, nawet po przejechanych 60 000 lub 80 000 km, co determinowane jest w głównej mierze stylem jazdy, eksploatacją samochodu oraz jest zależne od modelu auta.
Jednymi z najczęstszych objawów zużycia koła dwumasowego są:
- hałas i stukanie pochodzące z silnika podczas włączania i wyłączania zapłonu,
- drgania wydobywające się z okolic silnika podczas pracy na biegu jałowym,
- stosunkowo nierówna, przerywana praca silnika,
- hałasy i stuki wydobywające się z okolicy skrzyni biegów,
- szarpanie auta przy ruszaniu,
- brak możliwości płynnego ruszenia oraz zmiany biegów
Jak zapobiec awarii koła dwumasowego?
Stosując się do kilku istotnych porad związanych z użytkowaniem auta wyposażonego w dwumasowe koło zamachowe użytkownik w znaczny sposób przyczyni się do wydłużenia jego żywotności:
- należy uruchamiać i gasić silnik przy wciśniętym pedale sprzęgła,
- warto unikać nadmiernego przeciążenia silnika,
- wypada pamiętać o tym, że ciągnięcie przyczepy o ładowności większej niż jest w stanie pociągnąć dany model samochodu może przeciążyć koło dwumasowe,
- w przypadku awarii, nie powinno się pchać auta w celu jego odpalenia,
- brawurowe ruszanie z miejsca z piskiem opon, gwałtowne puszczanie pedału sprzęgła obniżają żywotność elementów układu napędowego.
Godna polecenia notka! Przestudiowałem i stwierdziłem, że koło w moim samochodzie nadaje się już do wymiany. Postaram się jednak zastosować do wskazówek jak zapobiegać awarii koła, może to sprawi, że nowe koło posłuży mi dłużej 😉
polecam ten artykuł bardzo interesujący i pouczający szczególnie młodych kierowców.