Koło dwumasowe to jedna z części w samochodzie, które narażone są na nagłe awarie. Nie sposób również uniknąć naturalnego zużycia się części, ale to po jakim czasie to nastąpi, zależy już od samych kierowców.
Unikać niskich obrotów
Trwałości koła dwumasowego na pewno nie służy notoryczne korzystanie z niskich obrotów. Wtedy za bardzo obciążone są sprężyny i tłumiki kół. Wprawdzie jazda poniżej 1500 obrotów na minutę uznawana jest za dużą oszczędność, ale z pewnością nie korzysta na tym dwumas.
Nieumiejętne korzystanie ze sprzęgła
Chodzi tutaj o gwałtowne puszczanie sprzęgła, czy to przy ruszaniu, czy przy zmianie na wyższy bieg. Niekorzystne jest również dławienie silnika (np. przy ruszaniu z 2 biegu), a także długa jazda z poślizgiem sprzęgła (przy ruszaniu lub przy zepsutym sprzęgle)- powoduje to przegrzanie masy wtórnej, co może doprowadzić do uszkodzenia łożyskowania wewnętrznego.
Stan jednostki napędowej
Nieregularności pracy spowodowane przez usterki poszczególnych elementów znacznie wpływają na szybsze zużycia dwumasa. Wyeliminowanie usterek i błędów pozwala na kilkukrotne zwiększenie czasu trwałości dwumasa.
Warto również wiedzieć, jakie objawy daje niesprawne koło dwumasowe. Głównie są to klekotanie i terkotanie na biegu jałowym, piski przy redukowaniu i biegów oraz wyraźne stuki przy dodawaniu gazu na niskich obrotach.
Cenne wskazówki, zastosowanie się do nich rzeczywiście może przyniesc wymierne efekty. Sam zauważyłem, że odkąd lepiej traktuję mój samochód, koło dwumasowe działa bez zarzutu, wolę jednak uważać niż później wykładać dość dużą gotówkę na wymianę koła 🙂