Sprzęgło rozruchowe

Sprzęgło rozruchowe jest rodzajem sprzęgła specjalnego, którego zastosowanie nie ogranicza się tylko do łączenia wałów pędnych ze sobą, lecz dodatkowo stosowane jest w momencie gdy rozruch pojazdu jest utrudniony przez duży moment bezwładności. Dzięki tym specyfikacją sprzęgło to zaliczane jest do grupy sprzęgieł specjalnych.

W momencie gdy układ napędowy pojazdu składa się z silnika spalinowego i maszyny roboczej którą może być każdy pojazd, występuje stałe sprzężenie wału maszyny roboczej z wałem silnika. Zastosowanie tego sprzężenia może powodować trudności z uruchomieniem silnika, gdyż przy niskich prędkości obrotowych jego moment jest mniejszy od momentu zapotrzebowanego przez maszynę robocza.

Jego zasada działania polega na połączeniu się z silnikiem i nabraniu odpowiedniej prędkości, która pozwala mu na sprzęgnięcie elementów napędzanych razem z silnikiem. Jego kolejne zastosowanie objawi się w momencie, gdy występuje dość długi czas rozruchu. Sprzęgło to minimalizuje także długotrwałe przeciążenia silnika spowodowane nadmiernym momentem rozruchowym oraz zapewniają ochronę przed wysokim rozgrzaniem izolacji i przeciążeniem sieci elektrycznej w pojeździe.

Z najpopularniejszych sprzęgieł rozruchowych możemy wyróżnić sprzęgło odśrodkowe w którym działają siły odśrodkowe dociskające szczęki lub klocki hamulcowe do jednego z członów sprzęgła, przenosząc za pomocą tarcia moment z członów czynnych do członów biernych.

Sprzęgła rozruchowe mogą funkcjonować jednocześnie jako sprzęgła bezpieczeństwa, które zabezpieczają przed nadmiernym wzrostem obciążenia układu momentem skręcającym, który może występować po stronie silnika oraz samochodu.

 

You can leave a response, or trackback from your own site.

Dodaj komentarz

Powered by WordPress