W niektórych modelach grupy Volkswagena (Skoda, Audi, VW, Seat) możemy za dopłatą dostać tzw. skrzynię DSG. Mimo że na rynku znajduje się już od pewnego czasu, wciąż niewiele osób wie na czym polega ich działanie, postaramy się więc pokrótce wyjaśnić jak są zbudowane skrzynie DSG.
DSG to skrót od Direct Shift Gear – przetłumaczyć to można jako skrzynia z biegami zmienianymi bezpośrednio. Przekładnia typu DSG posiada dwie mechaniczne skrzynie biegów, obie o 3 przełożeniach i dwóch sprzęgłach. Wykorzystanie tej technologii umożliwiło błyskawiczną i automatyczną zmianę przełożeń. Przed epoką DSG, czyli np. w latach 90-tych, automatyczne bądź zautomatyzowane przekładnie przełączały się z opóźnieniem i szarpnięciem – w DSG zostało to wyeliminowane.
Sposób działania jest dosyć prosty – gdy jeden z biegów jest włączony, drugi jest już gotowy do użycia, natomiast sama zmiana biegów powstaje w wyniku przełączania sprzęgieł. Pierwsze sprzęgło obsługuje biegi parzyste, drugie natomiast – nieparzyste. Eliminacja szarpania była możliwa, ponieważ w momencie zmiany biegów oba sprzęgła są w trakcie poślizgu – trwa to ułamek sekundy. Niewątpliwym plusem przekładni DSG jest nie powodowanie zwiększonego zużycia paliwa, co jest charakterystyczne dla automatycznych skrzyni biegów. DSG jest sterowane przez specjalny komputer, uruchamiający siłowniki hydrauliczne.
Z zewnątrz, dźwignia zmiany biegów w przypadku skrzyni DSG wygląda tak samo, jak ze zwykłej przekładni automatycznej. Użytkownik ma do wyboru tryb samoczynnego przełączania biegów i ręczne zmienianie biegu, polegające na przesuwani dźwigni w górę bądź w dół. Jeśli wybierzemy pierwszą opcję, możemy wybrać pomiędzy trybem normalnym (D) i sportowym (S). Oba tryby różnią się wielkością obrotów, przy których dochodzi do zmiany przełożeń. Skrzynia DSG jest bardzo przydatna dla wszystkich tych, którzy często poruszają się w trybie miejskim.
Dopłata do skrzyni DSG jest dosyć spora, i wynosi ok. 8-9 tysięcy złotych (jest to oczywiście zależne od modelu). Czy warto jest płacić tak dużą kwotę za skrzynię biegów? Zależy to od profilu użytkownika – jeśli często korzystasz z auta w mieście, bądź jesteś pracodawcą i chcesz kupić auto dla swojego pracownika – DSG jest sensowną opcją. Tego typu przekładnie eliminują bowiem przeciążenia w układzie korbowo-tłokowym silnika, bo nie ma ryzyka nieprawidłowej zmiany biegów – jak w przypadku skrzyni manualnej.