Sprzęgło nie należy do częściami o szczególnej wrażliwości i nie psuje się zbyt często, a jeśli już, to zwykle do awarii dochodzi stopniowo. Jeśli jednak nie będziemy z nim postępować właściwie i zlekceważmy pierwsze pojawiające się usterki, możemy narazić się na poważne i dość kosztowne konsekwencje.
Sprzęgło zwykle zużywa się powoli
Sprzęgła w kwestii zużywania się i awarii zachowują się bardzo podobnie, jak amortyzatory. Bardzo rzadko psują się gwałtownie, tracąc swoją sprawność powoli i stopniowo. Często kierowcy jeżdżący cały czas tym samym samochodem nie zauważają nawet, że sprzęgło zaczęło zachowywać się inaczej. Łatwo mogą przegapić pierwsze sygnały nadchodzącego końca sprzęgał, co może zakończyć się dla nich bardzo przykro. Na jakie więc sygnały powinniśmy być szczególnie wyczuleni? Co świadczy o tym, że nadchodzi czas na wymianę sprzęgła?
Standardowe objawy zużycia sprzęgła
Jeśli podczas jazdy samochodem zaczną pojawiać się regularne problemy z wrzuceniem pierwszego biegu lub biegu wstecznego, możemy zacząć śmiało podejrzewać, że z naszym sprzęgłem jest coś nie tak. Podobnych obaw należy nabrać, gdy pedał sprzęgła nabierze twardości lub też podczas naciskania go dadzą się odczuć wyraźne wibracje. Dość jasnym znakiem nadmiernego zużycia sprzęgła jest zmiana momentu, w którym sprzęgło normalnie powinno „brać”. Jeśli więc nagle zacznie uruchamiać się po zaledwie lekkim naciśnięciu na pedał lub odwrotnie – gdy uruchomienie go będzie wymagało wciśnięcia pedału do samego końca, powinniśmy jak najszybciej zgłosić problem u mechanika. Do warsztatu samochodowego powinniśmy się udać również w przypadku, gdy po naciśnięciu na pedał gazu samochód na włączonym biegu nie przyśpiesza, i to mimo że obroty silnika wyraźnie wzrastają. Zwykle nadchodzący szybko koniec sprzęgła zwiastują również duże i powtarzające się problemy z płynnym ruszaniem.
Nie zawsze musi to być awaria
Oczywiście każde z wymienionych wyżej zjawisk może mieć swoją przyczynę w znacznie mniej poważnej usterce i świadczyć np. o tym, że hydrauliczny układ sterowania sprzęgłem został zapowietrzony. Jednak aby to potwierdzić lub wykluczyć, tak czy i inaczej konieczna będzie wizyta w warsztacie samochodowym. Dlatego też w przypadku zaobserwowania jakichkolwiek problemów mogących wskazywać na nadmierne zużycie sprzęgła, warto odwiedzić wypróbowany zakład i zasięgnąć rady u doświadczonego mechanika.
Szukałem właśnie przyczyn, dlaczego mam problem w wrzucaniem pierwszego biegu. Wychodzi na to, że sprzęgło zaczyna nawalać. W takim razie muszę wybrać się do warsztatu.
Cenne porady. Podobnie jak w swoim organizmie możemy dostrzec objawy zbliżającej się choroby, tak też w przypadku naszych aut, warto uważnie analizować wszelkie niepokojące nas symptomy. W końcu zawsze lepiej zapobiegać, niż leczyć. A przekładając to na motoryzacyjne realia, lepiej kupić niewielki komponent do wyeksploatowanej części, niż doprowadzić do jej całkowitego zużycia, skutkującego często większymi awariami i koniecznością pokrycia znacznych kosztów rozległej naprawy.